Dwell time و اهمیت آن در سئو

وبمسترها با نظارت بر سنجه‌های سایت سعی می‌کنند نقاط قوت و ضعف سایت را پیدا کنند و اصلاحات لازم را انجام دهند. یکی از سنجه‌هایی که معمولاً به آن توجه زیادی می‌شود Time on page است. اما این سنجه می‌تواند گمراه‌کننده باشد. در این مقاله به بررسی سنجه دیگری به نام Dwell time یا زمان ماندگاری می‌پردازیم که می‌تواند بسیار راهگشاتر باشد.

(زمان ماندگاری) چیست؟

به زبان ساده، Dwell time یا زمان ماندگاری مدت‌زمانی است که کاربر قبل از اینکه به صفحه نتایج جستجو برگردد، در صفحه مانده است. یعنی از زمانی که بازدیدکننده روی یکی از لینک‌های صفحه نتایج جستجو کلیک می‌کند تا زمانی که به صفحه نتایج جستجو برمی‌گردد.

 

تفاوت Dwell time با Time on page چیست؟

Dwell time همان Time on pag نیست. بسیاری این دو را باهم یکی می‌دانند و بجای هم بکار می‌برند. اما این دو باهم فرق دارند.
Time on pag مدت‌زمانی است که بازدیدکننده در صفحه می‌ماند قبل از اینکه صفحه را ترک کند و به‌جای دیگری برود (مقصد مهم نیست).

اما Dwell time مدت‌زمانی است که بازدیدکننده در صفحه می‌ماند قبل از اینکه به صفحه نتایج جستجو برگردد.

Dwell time چه چیز را نشان می‌دهد؟

نشان می‌دهد آن نتیجه جستجو برای آن بازدیدکننده چقدر مربوط و مفید بوده است.به‌عبارت‌دیگر هرچه Dwell time یا زمان ماندگاری یک صفحه بالاتر باشد کیفیت محتوای آن صفحه بهتر است.

چرا Dwell time مهم است؟

برای پاسخ به این سؤال لازم است کمی وارد مباحث فنی شویم و ببینیم Time on pageچگونه محاسبه می‌شود.Time on page بر اساس دو کلیک محاسبه می‌شود. اولین کلیک، کلیکی است که کاربر را به صفحه می‌آورد و دومین کلیک، کلیکی است که کاربر را به صفحه دیگری (چه در همان سایت چه در یک سایت دیگر) می‌برد.

اگر کلیک دوم کاربر را به صفحه نتایج جستجو برگرداند، یا اگر اصلاً کلیک دومی در کار نباشد، (کاربر صفحه را ببندد یا آدرس URL دیگری تایپ کند) نرخ پرش (Bounce rate) سایت بالا رفته و گوگل Time on page را،صرف‌نظر از زمانی که بازدیدکننده در آن صفحه سپری کرده، صفر محاسبه می‌کند. پس اگر کاربری از صفحه نتایج جستجو به سایت شما وارد شود و مطلب بسیار مفید و آموزنده‌ای بیابد و ۳۰ دقیقه در آن صفحه بماند و آن مطلب را بخواند و چون توانسته است پاسخ تمام سؤالاتش را پیدا کند کاملاً راضی باشد ، و بعد آن صفحه را ببندد یا با کلیک روی دکمه Back به صفحه نتایج جستجو برگردد، هم نرخ پرش شما بالا می‌رود هم Time on page شما صفر حساب می‌شود. آنچه این مشکل و تناقض را حل می‌کند Dwell time (زمان ماندگاری) است. آن سی دقیقه بااینکه به‌عنوان Time on page در نظر گرفته نمی‌شود اما به‌عنوان Dwell time ارزش خود را حفظ می‌کند.

آیا Dwell time یکی از پارامترهای رتبه‌بندی گوگل است؟

گوگل از الگوریتم هوش مصنوعی رنک برین استفاده می‌کند تا بهترین نتایج را در جستجو برای یک کلیدواژه تشخیص دهد. ظاهراً الگوریتم رنک برین به این صورت کار می‌کند که اگر کاربر پس از کلیک روی یکی از نتایج جستجو مدت زیادی در آن صفحه بماند و به صفحه نتایج جستجو برنگردد،گوگل کیفیت محتوای آن صفحه را بالا محاسبه می‌کند و آن را به‌عنوان یک نتیجه مطلوب و مناسب برای آن کلیدواژه در نظر می‌گیرد. اما اگر کاربر در مدت‌زمان کمی به صفحه نتایج جستجو برگردد و روی لینک‌های دیگر در صفحه نتایج جستجو کلیک کند گوگل محتوای آن صفحه را بی‌کیفیت و کم‌ارزش تلقی می‌کند و درنتیجه رتبۀ پایین‌تری به آن می‌دهد.

بااینکه گوگل هیچ‌گاه روش رتبه‌بندی و طرز کار الگوریتم‌های خود را فاش نکرده است، اما شواهدی در دست است که گوگل Dwell time  (زمان ماندگاری) را به‌عنوان یکی از پارامترهای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد. به همین دلیل باید به آن اهمیت داد و در بهبود آن کوشید.

چگونه Dwell time را افزایش دهیم؟

تولید محتوای بهتر: دنیای وب پر از محتواست اما محتوی خوب به‌ندرت پیدا می‌شود. مردم به دنبال محتواهایی هستند که به آنها کمک کند پاسخ سؤالاتشان را بیابند و اگر چنین محتوایی را بیابند برای خواندن آن وقت صرف می‌کنند.

لینک‌های داخلی قوی‌تر: اگر لینک سازی داخلی سایت را درست و بر اساس یک استراتژی انجام داده باشید بازدیدکنندگان بیشتر ترغیب خواهند شد صفحات دیگر سایت شما را هم ببینند و به گشت‌وگذار در سایت بپردازند و درنتیجه زمان بیشتری در سایت بمانند.
پیشنهاد مقالات مرتبط: با پیشنهاد کردن مقالات مرتبط به خوانندگان می‌‌توانید آنها را بیشتر در سایت نگاه دارید. انجام درست این کار می‌تواند نفع زیادی به خوانندگان برساند و آنها را مدت بیشتری در سایت نگاه دارد.

انتخاب کلیدواژه‌های مناسب: برای محتوایتان از کلیدواژه‌هایی استفاده کنید که کاملاً مربوط باشند. اگر بازدیدکننده‌ای با جستجوی یک کلیدواژه به مقاله شما برسد و ببیند این مقاله به موضوع جستجوی او و کلیدواژه‌ای که استفاده کرده ارتباط چندانی ندارد سایت را ترک خواهد کرد. اما اگر ببیند مقاله شما همان چیزی است که او می‌خواسته برای خواندن آن و همچنین سایر مقالات و محتواهای سایت وقت صرف خواهد کرد.

 

برای مطالعه بیشتر: Dwell Time

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =