مقاله نویسی

مقاله نویسی در هشت گام

مقاله نویسی و تولید محتوای متنی بخش بزرگی از کار یک تولید کننده محتوا را تشکیل می‌دهد. شما چه برای سایت کارفرما مطلب تولید کنید چه برای سایت خودتان، همیشه با نوشتن سروکار دارید. تعداد زیادی از فرمت‌های محتوا فرمت‌های متنی هستند و مقاله یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. آیا می‌توانید سایتی را تصور کنید که از بازاریابی محتوایی استفاده کند اما وبلاگ و محتوای متنی نداشته باشد؟ تأثیر مقالات جالب و آموزنده در جذب ترافیک و درنهایت تبدیل آن به مشتری آنقدر زیاد است که امروزه کمتر سایت موفقی را می‌توان دید که شامل تعداد زیادی مقالات متنوع و مفید نباشد.

 

مراحل نوشتن یک مقاله

گام اول: مشخص کردن کلیدواژه‌ها: از آنجایی که معمولاً محتوا را برای انتشار در وب تولید می‌کنیم لازم است قبلاً کلیدواژه‌های پر جستجو در آن زمینه را بدانیم. معمولاً کارفرما باید این کلیدواژه‌ها را در اختیار ما قرار دهد اما اگر این کار را نکرده باشد باید خودمان با استفاده از ابزارهای اینترنتی این کلیدواژه‌ها را پیدا کنیم. یکی از راحت‌ترین روش‌های پیدا کردن کلیدواژه‌ها تایپ یک کلیدواژه در کادر جستجوی گوگل و دیدن پیشنهادهای آن است. استفاده از کلیدواژه‌های پر جستجو یکی از اصول و الزامات سئو نویسی است و بهتر است این کلیدواژه‌ها با هماهنگی با تیم یا مسئول سئوی سایت انتخاب شوند.

 

گام دوم: ایده یابی (درباره چه بنویسیم): چنانچه کارفرما موضوع مشخصی را به شما داده باشد کارتان راحت است در غیر این صورت باید خودتان یک موضوع کاملاً واضح و مشخص انتخاب کنید. از موضوعات کلی و گسترده پرهیز کنید. هر چه موضوع شما مشخص تر و خاص تر باشد هم برای خواننده جذاب تر است و هم شما می‌توانید مقاله بهتری بنویسید. البته منظور این نیست که هیچ گاه نباید در مورد موضوعات کلی چیزی نوشت. آن‌ها هم به نوبه خود لازم‌اند و جای خود را دارند. اما سعی کنید درازای هر مطلب کلی چندین مطلب خاص داشته باشید و آن موضوع را از زوایای مختلف توضیح دهید یا کاربردهای آن را نشان دهید.

توجه داشته باشید که ترتیب مراحل اول و دوم همیشه به این صورت نیست. گاهی موضوعی که می‌خواهیم در مورد آن بنویسیم برای ما کاملاً مشخص است، پس پیدا کردن کلیدواژه‌ها در مرحله دوم انجام می‌شود. آنچه در مقاله نویسی مهم است این است که دقیقاً بدانیم در مورد چه چیزی می‌خواهیم مطلب بنویسیم و از چه کلیدواژه‌هایی باید استفاده کنیم.

گام سوم: تحقیق و یافتن منابع: بهتر است قبل از این که شروع به نوشتن مقاله کنید کمی در مورد موضوع آن تحقیق کنید. این کار برای اطمینان از صحت مطالب، پیدا کردن آخرین آمار و اخبار مربوطه یا پیدا کردن اطلاعات جدید لازم است. نکته مهم این است که حتماً از منابع معتبر استفاده کنید. اگر درزمینه ای که در آن محتوا تولید می‌کنید منابع معتبری نمی‌شناسید یک راه این است که از کارفرمای خود سؤال کنید. اما اگر لازم است خودتان دست به کار شوید این منابع را در نظر داشته باشید:

سایت‌های معتبر تخصصی شامل مقالات، ویدیو، اینفوگرافی، پادکست، …
سایت‌های دانشنامه ای مانند ویکیپدیا، …
کتاب (مخصوصاً کتاب‌هایی که چندین بار چاپ شده باشند یا نویسنده آن‌ها شناخته شده باشد)
مجلات تخصصی در آن زمینه
انجمن‌های تخصصی، دانشگاه‌ها، … و انتشارات آن‌ها

برای اینکه سایت‌ها و مقالات معتبر خارجی را در اینترنت پیدا کنید دنبال بهترین آن‌ها بگردید. به عنوان مثال اگر باید در مورد لاستیک اتومبیل مقاله ای بنویسید عبارت‌های زیر را جستجو کنید:
Top 10 articles for tires,best articles for tires, how to choose best tires,…

اگر کمی زمان صرف تحقیق کنید هم به مطالب خوب و باارزشی برای استفاده دست پیدا می‌کنید و هم سایت‌های معتبری پیدا می‌کنید که بتوانید به آن‌ها لینک دهید. این کار هم به سئو سایت کمک می‌کند و هم اعتبار مطلب را افزایش می‌دهد.

گام چهارم: ترجمه و ویرایش: اگر منابعی که پیدا کردید خارجی باشند شاید لازم باشد ترجمه شوند. کار ترجمه کار زمانبری است، پس شاید بخواهید کار ترجمه را به یک مترجم بسپارید. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید سایت‌هایی را پیدا کنید که خدمات ترجمه ارائه می‌دهند. در سایت‌های آزادکاری (فریلنسری) مانند پونیشا و انجام میدم هم می‌توانید مترجمان خوبی پیدا کنید. از آنجایی که این مترجمان را نمی‌شناسید بهتر است اول مقاله کوتاهی برای ترجمه به آن‌ها بدهید. اگر از کار مترجم راضی بودید بعداً مقالات اصلی و بلند را به آن‌ها بدهید. بنا به تجربه ای که از سفارش کار به این سایت‌ها دارم، کیفیت کار چندان خوب نیست (تا آنجا که گاهی مجبور شده‌ام کار را برگردانم یک مترجم دیگر آن را ترجمه کرده) و باید با چندین مترجم کار کنید تا یک مترجم نسبتاً قابل قبول را پیدا کنید.
پس از ترجمه شدن مطلب نوبت ویرایش است. معمولاً مطلب ترجمه شده ای که به دست شما می‌رسد نیازمند کار ویرایشی زیادی است. هنگام ویرایش، علاوه بر اصلاح غلط‌های احتمالی و روان سازی جملات، حتماً آن را با متن اصلی تطبیق دهید تا درست ترجمه شده باشد و همان مفهوم متن اصلی را انتقال دهد.

 

گام پنجم: نوشتن نکات اصلی: تا اینجا موضوع مقاله مشخص شده، کلیدواژه‌ها را پیدا کرده‌اید و منابع را هم دارید. به احتمال زیاد ساختار مقاله در ذهن شما شکل گرفته و یک تصویر کلی از آنچه می‌خواهید بنویسید دارید. در این مرحله بهتر است نکات اصلی مقاله را بنویسید. ساختار مقاله شما چیست؟ آیا مقاله شما یک مطلب فهرستی است؟ (مثلاً: انواع فرمت‌های محتوا.) یا یک مطلب آموزشی می‌نویسید که دارای ساختار ترتیبی است؟ (مثلاً: روش نوشتن یک مقاله.) آیا یک خبر تهیه می‌کنید یا گزارشی از یک رویداد؟ درهرصورت نکات اصلی مقاله خود و ترتیب آن‌ها را مشخص کنید. این نکات همان عناوین فرعی یا زیر تیترهای مطلب شما هستند.

 

گام ششم: توضیح هر نکته در یک یا چند بند: بسته به سطح مطلب و مخاطب موردنظر، هر یک از نکات اصلی را در یک یا چند بند بسط دهید. آشنایی با فنون نویسندگی (غیرادبی) در این مرحله بسیار لازم است. همیشه مخاطب و هدف از نوشتن مقاله را در نظر داشته باشید. سعی کنید ساده و روشن بنویسید. مطلب را بی جهت طولانی نکنید زیرا خواننده را خسته می‌کند. برای معتبر کردن مطلب از آمار و اطلاعات، و از استدلال و منطق استفاده کنید. با استفاده از داستان گویی یا روایت گری مخاطب را با خود همراه کنید. با نقل حکایات و نقل قول‌ها مطلب را جالب و خواندنی سازید. از مقابله، مقایسه، تشبیه و مثال استفاده کنید تا خواننده آنچه نوشته‌اید به راحتی بفهمد. از تجربیات خود بنویسید تا خواننده با شما ارتباط برقرار کند. به او نشان دهید از آنچه خوانده چگونه در عمل استفاده کند تا از خواندن مقاله شما لذت ببرد. خلاصه از هر روشی که می‌توانید استفاده کنید تا مطلبی واضح، آموزنده، زیبا و خوش خوان بنویسید.
پس از نوشتن مطلب باید حتماً آن را ویرایش کنید. اگر کسی هست که این کار را انجام دهد کار را به او بسپارید. در غیر این صورت اجازه دهید مدتی بگذرد (در صورت امکان چند روز) و بعد ویرایش را شروع کنید. احتمالاً از اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید تعجب خواهید کرد. پس از اصلاح متن آن را با استفاده از افزونه ویراستیار برنامه ورد ویرایش کنید. این افزونه اشتباهات نگارشی را پیدا می‌کند و برای اصلاح آن‌ها پیشنهاداتی می‌دهد. البته این افزونه کامل نیست و نمی‌تواند متن را به صورت کامل ویرایش و اصلاح کند. لازم است حتماً خودتان یکبار متن را بازخوانی و در صورت لزوم ویرایش کنید.

گام هفتم: در انتها: در انتهای مقاله می‌توانید چند کار انجام دهید:
یک خلاصه یا نتیجه گیری از مقاله بنویسید که شامل خلاصه نکات مهم باشد
منابع مقاله را معرفی کنید
خواننده را جهت کسب اطلاعات بیشتر به مطالب دیگری ارجاع دهید. بهتر است این‌ها مقالات دیگری از سایت باشند. اگر صلاح میدانید به سایت‌های خارجی لینک دهید حتماً به سایت‌های معتبر لینک دهید.
اگر مقاله ترجمه ای از یک مقاله خارجی است جهت رعایت حق مؤلف به صفحه آن مقاله لینک مستقیم دهید.

گام هشتم: نوشتن عنوان و مقدمه: حالا نوبت انتخاب یک عنوان برانگیزاننده و یک مقدمه جذاب است. معمولاً عنوان و مقدمه را در آخر کار و پس از نوشتن اصل مطلب می‌نویسند چراکه امکان دارد مطلب نهایی با آنچه نویسنده در ابتدا در فکرش داشته کمی متفاوت باشد. به همین دلیل بهتر است مقدمه را در آخر نوشت تا با مطلب اصلی کاملاً هماهنگ باشد.
عنوانی که برای مقاله انتخاب می‌کنید باید جذاب و برانگیزاننده باشد تا مخاطب را به خواندن مقاله ترغیب کند. در اینجا آشنایی با اصول تیتر نویسی کمک بزرگی است. اهمیت عنوان از آن جهت است که در عمل اولین بخش از مقاله شماست که مخاطب آن را می‌بیند. اگر عنوان جالب و جذاب نباشد و نتواند توجه مخاطب را جلب کند، او اصلاً روی آن کلیک نخواهد کرد و آن را نخواهد خواند.

 

خلاصه


مقاله نویسی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که یک تولید کننده محتوا باید انجام دهد. شما می‌توانید در هشت گام مقالات جالب و معتبری بنویسید:

۱- مشخص کردن کلیدواژه‌ها
۲- ایده یابی (درباره چه بنویسیم):
۳- تحقیق و یافتن منابع
۴- ترجمه و ویرایش
۵- نوشتن نکات اصلی
۶- توضیح هر نکته در یک یا چند بند
۷ – در انتها
۸- نوشتن عنوان و مقدمه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =