مخاطب مجازی

چگونه یک مخاطب مجازی بسازیم؟

در بازاریابی اصلی هست که بکار گرفتن و رعایت آن موجب موفقیت می‌شود و آن اصل این است که برای موفقیت در بازاریابی باید مخاطبان خود را بدرستی انتخاب کنید.بعبارت دیگر محصول یا خدمت شما برای همه مفید نیست.

پس اگر بتوانید افرادی که به محصول یا خدمت شما نیاز دارند یا به آن علاقه دارند را مخاطب قرار دهید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید آن وقت است که خواهید توانست علاقمندان را جذب کنید و فروش داشته باشید. اما اگر در فعالیت‌های بازاریابی خود افرادی را مخاطب قرار دهید که هیچ علاقه ای یا نیازی به محصول یا خدمات شما ندارند فقط پول و انرژی خود را هدر داده‌اید. اینجاست که خلق یک مخاطب مجازی معنی پیدا می‌کند و می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

اصل مهم موفقیت در بازاریابی: مخاطبان خود را درست انتخاب کنید

 

مخاطب مجازی(Persona) چیست؟

یک مخاطب مجازی یا Persona یک شخصیت نیمه واقعی از مشتری ایده آل شماست که بر اساس تحقیقات بازاریابی و اطلاعات واقعی از مشتریان کنونی شما خلق شده باشد. پس هر مخاطب مجازی در حقیقتت نماینده یک بخش از بازار هدف شماست. معمولاً این مخاطب مجازی را خریدار مجازی (Buyer Persona) می‌نامند.

مثلاً یک هتل را در نظر بگیرید. فرض کنید شما مدیر بازاریابی یک هتل هستید و می‌خواهید مشتریانی را که می‌توانید جذب هتل خود کنید شناسایی کنید تا بتوانید فعالیت‌های بازاریابی خود را شروع کنید. خوب چه کسانی ممکن است بخواهند از خدمات هتل شما استفاده کنند؟
چند مورد از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • فردی که برای مأموریت یا کسب و کار خود سفر می‌کند (سفر کاری)
  • فردی که می‌خواهد از سالن هتل شما برای برگزاری همایش و سمینار استفاده کند (استفاده از امکانات هتل)
  • زوج جوانی که می‌خواهند ماه عسل خود را در آنجا بگذرانند (مسافرت تفریحی خاص و بیاد ماندنی)
  • خانواده ای که برای تعطیلات و تفریح به مسافرت رفته
  • یک آژانس مسافرتی که تورهای ایرانگردی برای توریست‌های خارجی برگزار می‌کند (همکاری با تورهای خارجی)

واضح است وقتی می‌خواهید یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی اجرا کنید باید پیام خود را متناسب با نیازهای هریک از این مخاطبان مجازی تغییر دهید تا بتوانید نظر آن‌ها را جلب کنید.

 

پرسونا

چگونه یک مخاطب مجازی خلق کنیم؟

هرچه اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان ایده آل خود داشته باشید خلق یک خریدار مجازی آسان‌تر و دقیق‌تر است. اگر کسب و کاری دارید که فعال است و مشتری دارید، بهترین راه این است که با آن‌ها صحبت کنید و سؤالات را از خودشان بپرسید. اگر تازه می‌خواهید کسب و کاری را شروع کنید، باز هم صحبت با افرادی که فکر می‌کنید می‌توانند مشتری شما باشند می‌تواند بسیار مفید باشد. درهرصورت باید سؤالاتی مانند سؤالات زیر را بپرسید:

عنوان شغلی آن‌ها چیست؟
چه مهارت‌هایی باید داشته باشند؟
در چه صنعتی کار می‌کنند؟
مسئولیت‌های آن‌ها چیست؟
اهداف آن‌ها چیست؟
چگونه می‌خواهند به اهداف خود برسند؟
چه چیزهایی مانع رسیدن آن‌ها به اهدافشان می‌شود؟
مشکلات اصلی آن‌ها چه هستند؟
برای کسب اطلاعات به کجا رجوع می‌کنند؟
معمولاً از چه کانال‌هایی استفاده می‌کنند؟
آیا مشترک وبلاگ‌های خاصی هستند؟
جنس، سن، تحصیلات و محل سکونت آن‌ها؟
ترجیح می‌دهند چگونه خرید کنند؟
چه عواملی بر تصمیم به خرید آن‌ها مؤثر است؟

پس از اینکه جواب این سؤالات را پیدا کردید باید یک یا چند شخص خیالی بسازید. برای آن‌ها نامی انتخاب کنید. حتی می‌توانید به هریک از آنها عکسی اختصاص دهید.

در مورد اینکه اطلاعات در مورد این شخصیت‌ها تا چه حد باید جزئیات داشته باشد نظرات مختلفی هست. بعضی از متخصصان ترجیح می‌دهند تا حد امکان اطلاعات بسیار جزیی را در مورد این مخاطبان مجازی جمع آوری کنند و برای هریک پروفایل دقیقی بسازند. بعضی دیگر ترجیح می‌دهند زیاد وارد جزئیات نشوند و بیشتر روی اهداف آن‌ها، مشکلات آن‌ها و راه حل‌ها متمرکز شوند. به نظر من باید ببینید کدام یک از این رویکردها در کسب و کار شما بهتر جواب می‌دهد. اگر در کسب و کار شما مهم است بدانید مشتری ایده آل شما چند فرزند و در چه سنینی دارد یا اینکه به چه جور بازی‌هایی علاقمند است سعی کنید این اطلاعات را به صورت واقعبینانه جمع آوری کنید و از خیالپردازی بپرهیزید. هدف از خلق این شخصیت‌ها این است که به شما کمک شود مشتریان خود را بهتر بشناسید پس واقعبین باشید

آن‌ها را بکار بگیرید

حالا نوبت آن است که این شخصیت‌ها را بکار بگیرید. یکی از بزرگ‌ترین فواید داشتن شخصیت‌های مجازی این است که به شما کمک می‌کند مطالب مربوط و موردنیاز آن‌ها را تولید کنید. تولید محتوا بر اساس خواسته‌ها، نیازها و مشکلات آن‌ها را شروع کنید و راه حل‌ها را به آن‌ها نشان دهید. به این ترتیب وقتی مخاطب شما ببیند شما مشکلات او را نه تنها درک می‌کنید بلکه برای آن‌ها راه حل هم دارید تبدیل به مشتری شما می‌شود و از شما خرید خواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 7 =