طراحی استراتژی محتوا

روش تحلیل رقابتی برای طراحی استراتژی محتوا

بگذارید صادقانه حرف بزنم: من خیلی طرفدار این نیستم که نگاه کنم به اینکه رقیبانم مشغول چه کاری هستند. حداقل، از آن دسته افرادی نیستم که می‌گویند من هم می‌توانم این کار را بکنم. اگر شما دائماً بررسی می‌کنید که این رقابت به چه سمت و سویی می‌رود تا بدین ترتیب بتوانید از آن‌ها تقلید کنید، هرگز چیز منحصر به فردی را ایجاد نخواهید کرد. شما هم یک شرکت دیگر عین بقیه خواهید بود.

اما از طرف دیگر، لازم است بدانید آن‌ها مشغول چه کاری هستند. با اینکه این دو مورد متناقض بنظر می‌رسند اما اینطور نیست. برای آنکه منحصر به فرد باشید و خود را از دیگران متمایز کنید، ابتدا لازم است درک کنید رقبای شما در چه موقعیتی قرار دارند.

در این پست ما درباره اینکه چگونه رقیبان خود را تحلیل کنید تا نقاط قوت و ضعف آن‌ها را شناسایی کنید صحبت خواهیم کرد و بدین ترتیب شما می‌توانید یک مسیر منحصر به فرد را برای بازاریابی محتوای خود ایجاد کنید.

 

استراتژی محصول

۱- استراتژی محصول آن‌ها را تحلیل کنید

پیش از انجام هر کار دیگری، ابتدا باید محصولات و بازار هدف رقیب خود را کاملاً درک کنید.
اشتباه رایجی که اکثر شرکت‌ها مرتکب می‌شوند این است که تصور می‌کنند آن شرکت رقیب برای به دست آوردن مخاطبان آن‌ها رقابت می‌کند. اینکه آن‌ها هر دو در یک بازار هستند دلیل نمی‌شود که هردوی آن‌ها برای جذب یکسری مشتری یکسان تلاش کنند.

من این را به سخت‌ترین راه ممکن یاد گرفتم.

من در حال ایجاد استراتژی محتوا در شرکت قبلی خودم در صنعت تجارت الکترونیک بودم؛ با محصولی که مردم را قادر می‌ساخت تا بتوانند فروشگاه‌های آنلاین ایجاد کنند. ما تصور کردیم که شرکت‌های برجسته در صنعت ما رقیب ما هستند، آن‌هم صرفاً به این دلیل که محصولات مشابهی داشتیم.

اشتباه ما این بود که تصور کردیم ما همه به دنبال یکسری مشتری یکسان هستیم. ما بر اساس تجزیه و تحلیل اینکه آن‌ها چه کار می‌کردند یک استراتژی محتوا ایجاد کردیم و تلاش کردیم تا آن‌ها را در بازی‌شان شکست دهیم. آن‌ها به دنبال کارآفرینان جدید، مستقل و غیر فنی بودند.

کاری که ما باید انجام می‌دادیم، که در نهایت هم انجام دادیم، این بود که باید بر روی قدرت‌ها و تفاوت‌هایمان تمرکز می‌کردیم. ما متوجه شدیم که محصول ما بیشتر به درد افراد فنی می‌خورد – توسعه دهندگان و طراحانی که از کارآفرینان حوزه تجارت الکترونیک حمایت می‌کنند.

با متمرکز کردن محتوای خود بر روی این مخاطبان، از بازی در میدان نبرد یک نفر دیگر خارج شدیم و میدان نبرد خود را ساختیم.

بهترین راه برای تحلیل محصول رقیب در واقع استفاده از آن است. اگر لازم است آن محصول را از آن‌ها بخرید و ویژگی‌های آن را بررسی کنید. انجمن‌های اجتماعی آن‌ها را بررسی کنید و ببینید مردم از چه چیزی شکایت می‌کنند. همچنین می‌توانید به سایت‌های بررسی کالا که به مقایسه محصولات می‌پردازند نیز نگاهی بی اندازید.

 

استراتژی محتوا

۲- استراتژی محتوای آن‌ها را تحلیل کنید

زمانی که متوجه شدید رقبای واقعی شما چه کسانی هستند، به استراتژی محتوای آن‌ها نگاه کنید. می‌دانید که آن‌ها همان مخاطبان مدنظر شما را هدف قرار داده‌اند، اما می‌خواهید بدانید چگونه آنها را هدف گرفته‌اند.

رقبای شما احتمالاً طیف کوچکی از موضوعات را در محتوایشان مشخص می‌کنند. معمولاً این موضوعات مبتنی بر قدرت‌هایشان و اینکه محصولشان بیشتر به چه کاری می‌آید خواهد بود.

دو راه برای مبارزه با این امر وجود دارد.

راه اول: با ایجاد محتوایی که بیانگر موضوعاتی است که آن‌ها به آن اشاره‌ای نکرده‌اند به نقطه ضعف‌های آن‌ها حمله کنید. به مخاطبانی که از دست می‌دهند هجوم بیاورید.

راه دوم: به دنبال نقاط قوت آن‌ها بروید. تنها در صورتی که محصول شما می‌تواند در این بخش‌ها آن‌ها را شکست دهد این کار را انجام دهید. اگر نمی‌توانید این کار را بکنید، پس تمرکز خود در محتوایتان را از روی نقاط قوت آن‌ها بردارید و بر روی توانایی‌های خودتان متمرکز شوید.

ممکن است تنوع محتوای رقیبان شما نیز متفاوت باشد. برخی ممکن است فقط بر روی محتوای وبلاگ تمرکز کنند، درحالی که برخی دیگر ممکن است کانال‌های یوتیوب؛ پادکست‌ها یا وبینارهای بزرگی در اختیار داشته باشند.

پیش از آنکه رقیبان شما به دنبال شرکت در کانال‌ها باشند، از فرصت‌ها استفاده کنید و در کانال‌ها حضور پیدا کنید. اگر آن‌ها در یوتیوب نیستند، ابتدا به آنجا بروید. اگر در لینکداین وبلاگ نویسی نمی‌کنند، شروع کنید و محتوای خود را در آنجا قرار دهید و فالوورهایی جمع کنید. هیچ‌یک از این‌ها به این معنا نیست که وبلاگ خود را نادیده بگیرید. تنها بدین معنا است که لازم است تا سریع‌تر کار خود را گسترش دهید تا به عنوان نفر اول به بقیه مخاطبین دسترسی پیدا کنید.

 

استراتژی سئو

۳- استراتژی سئو آن‌ها را تحلیل کنید

آن روی سکه این است که بفهمید رقبای شما چه کلیدواژه‌هایی را هدف قرار داده‌اند. آن‌ها در چه بخشی امتیاز گرفته‌اند و در چه بخشی امتیاز ندارند؟
اگر رقیب شما به دلیل استفاده از یک کلیدواژه خاص خود را سفت و محکم در بالا نگه داشته است، شاید بی‌فایده باشد که بخواهید آن‌ها را از جای خود بیرون کنید.

این بدین معنا نیست که آن کلیدواژه‌ها را به آن‌ها واگذار کنید.

در عوض با هجوم آوردن به سمت دیگر کلیدواژه‌هایی که رقیب شما هیچ رتبه‌ای در استفاده از آن‌ها ندارد کار را شروع کنید و از این مسئله به عنوان پلتفرمی برای کمک در به دست آوردن کلیدواژه‌هایی که رقیبتان در استفاده از آن رتبه دارد، استفاده کنید.

در شرکت قبلی من، رقیبی وجود داشت که به دلیل استفاده از کلیدواژه‌هایی همچون «پلتفرم تجارت الکترونیک» خیلی خوب و محکم در بالا قرار گرفته بود. اگر من به قیمت یک سری کلیدواژه‌های ساده‌تر روی آن متمرکز شده بودم، باید به خاطر این کار سرم را به دیوار می‌کوبیدم.

پس روی شکاف‌های موجود کار کردم و شروع کردم تا در کلیدواژه‌هایی که آن‌ها از آن چشم پوشی کرده‌اند رتبه بگیرم. همچنین مطمئن شدم که این کلیدواژه‌ها با محصول و محتوایی که می‌خواستیم درباره آن بنویسیم سازگاری داشته باشند.

با استفاده از ابزاری همچون SEMrush می‌توانید بفهمید رقبای شما در چه زمینه‌ای رتبه می‌گیرند. این ابزار لیست کاملی از کلیدواژه‌های مورد استفاده آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما را قادر می‌سازد تا بفهمید کجا می‌توانید آن‌ها را شکست دهید.

 

طراحی استراتژی محتوا

۴- همه چیز را کنار هم بگذارید

حالا شما نسبت به اینکه رقبای شما چه چیزی را هدف قرار می‌دهند، چه ویژگی‌هایی را پیشنهاد می‌دهند، چه محتوایی ایجاد می‌کنند و در استفاده از چه کلیدواژه‌هایی رتبه می‌گیرند یک آگاهی کامل و شفاف دارید.

حالا زمان آن است تا همه این‌ها را در برنامه محتوای خود منظور کنید.

همان‌طور که گفتم، فکر نمی‌کنم فکر خوبی باشد که بگذارید این رقابت استراتژی شما را تعریف کند. شما باید از قبل یک برنامه بر اساس شرکت، محصول و مخاطبان هدف خود در ذهن داشته باشید. هر نوع اطلاعات دیگری که از تحلیل این رقابت به دست می‌آورید باید در تکمیل این برنامه مورد استفاده قرار بگیرد، نه اینکه یک استراتژی جدید را برای شما تعریف کند.

لیستی از رقیبان خود و نقاط قوت و ضعف آن‌ها در محصول، محتوا و کلیدواژه‌هایشان تهیه کنید. با شناسایی اینکه چه چیزهایی را می‌توانید با کمترین تلاش به دست بیاورید و از کدام نقطه ضعف‌های آن‌ها می‌توانید بهره‌مند شوید کار را آغاز کنید و آن‌ها را در محتوا و سئو وبلاگ خود مشخص کنید.

به محض اینکه اهداف سهل‌الوصول را در برنامه خود جای دادید، می‌توانید امکان دنبال کردن نقاط قوت آن‌ها را ارزیابی کنید. به یاد داشته باشید گاهی اوقات تلاش کردن برای ایجاد محتوا یا رتبه گرفتن برای کلیدواژه‌ای که رقبای شما به خوبی در زمینه آن شناخته شده‌اند بی‌فایده و بی‌ارزش است.

بهترین نقاط قوتی که باید دنبال کنید نقاطی است که محصول شما می‌تواند رقبا را در آن زمینه شکست دهد. ترکیب کامل این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که آن‌ها یک موضوع محبوب را هدف قرار می‌دهند اما در زمینه آن کلیدواژه‌ها رتبه‌ای ندارند و محصول آن‌ها تمامی مسائل مربوط به آن موضوع را بیان نمی‌کند. محبوبیت این موضوع به شما نشان می‌دهد که مردم به این مسئله اهمیت می‌دهند و بدان معنا است که شما می‌توانید به سرعت و با یک محصول بهتر به این حوزه وارد شوید و رتبه گرفتن در استفاده از آن کلیدواژه‌ها را شروع کنید.

مراحل بعدی

زمانی که کامل تحقیق کردید، همه چیز را در یک جدول یا سند کنار هم بگذارید. نیازی نیست تا زود به زود این سند را به روز کنید، اما این سند به شما کمک می‌کند تا با بررسی آن در هر فصل بتوانید در رقابت خود به روز بمانید.

با این حال به یاد داشته باشید: شما می‌خواهید رهبر این صنعت شوید. از نقاط ضعف استفاده کنید و شکاف‌هایی که دیگران متوجه آن نشده‌اند را هدف قرار دهید، اما درگیر کپی کردن استراتژی‌های رقبا و یا تلاش برای رسیدن به جایگاه آن‌ها یا صرفاً پشت سر گذاشتن آن‌ها نشوید.

 

 

 

برای طراحی استراتژی محتوای خود با توجه به رقیبان:

استراتژی محصول آن‌ها را تحلیل کنید
استراتژی محتوای آن‌ها را تحلیل کنید
استراتژی سئو آن‌ها را تحلیل کنید
همه چیز را کنار هم بگذارید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − شش =