ترویج محتوا

حیف است که دیگران از محتوای شما خبر نداشته باشند

 

 

توجه: این مقاله از فصل پنجم کتاب بازاریابی محتوایی قدم به قدم گرفته شده است

 

قدم چهارم: حیف است که دیگران از محتوای شما خبر نداشته باشند

در فصل‌های قبل دیدیم که برای تهیه محتواهای مفید و تأثیرگذار چه مراحلی باید طی شود. متوجه شدیم محتوا را باید متناسب با پرسونای خودمان و مرحله سفر مشتری تولید کنیم و در اختیار مخاطب قرار دهیم، اما اگر مخاطبان ما از محتوا اطلاعی نداشته باشند و ندانند چه محتواهای خوبی در سایت ما وجود دارد تولید محتوا هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و تمام تلاش‌های ما از بین می‌رود؛ پس لازم است که محتوای خود را ترویج دهیم.

ترویج محتوا چیست؟

ترویج محتوا به زبان ساده یعنی ما بتوانیم محتوای خودمان را از هر کانالی که ممکن است در معرض دید و در دسترس مخاطبانمان قرار دهیم. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد؛ مثلاً می‌توانیم با استفاده از بهینه‌سازی سایت یا سئو سعی کنیم در صفحه اول نتایج جست‌وجو باشیم تا افرادی که درزمینهٔ کاری ما جست‌وجو می‌کنند سایت ما را پیدا کنند، اما اگر بخواهیم کار بهینه‌سازی را از روش‌های درست (و درنتیجه بی‌خطر) انجام بدهیم ممکن است خیلی طول بکشد تا نتیجه بگیریم و دیگران متوجه سایت ما بشوند. اگر خود ما کار ترویج محتوای خودمان را شروع و سعی کنیم آن را در معرض دید و در دسترس مخاطبانمان قرار دهیم سریع‌تر به نتیجه خواهیم رسید.

روش‌های ترویج محتوا

چطور می‌توانیم محتوا را رواج دهیم؟ روش‌ها یا بهتر بگوییم ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. همان‌طور که میدانید مردم به شبکه‌های اجتماعی که انواع گوناگون و مخاطبان مختلفی دارد بسیار علاقه‌مند هستند پس مهم است بدانیم مخاطبانمان از کدام شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند سپس می‌توانیم در آن شبکه‌ها حضور پیدا کنیم و با استفاده از روش‌های مناسب توجه دیگران را به محتوای خود جلب کنیم؛ برای مثال اینستاگرام شبکه‌ای اجتماعی است که محیطی دوستانه و غیررسمی دارد و خیلی از مخاطبان ما در آن حضور دارند؛ بنابراین خیلی خوب می‌توانیم از آن برای ترویج محتوایمان استفاده کنیم. شبکه دیگر شبکه لینکداین است که شبکه‌ای حرفه‌ای و رسمی است. این شبکه تنها برای سرگرمی نیست بلکه برای ارتباط افراد حرفه‌ای با هم طراحی شده است، اعضای آن هم افراد حرفه‌ای و اهالی کسب‌وکار هستند. اینجا هم جایی است که باید حضور داشته باشیم و خود را فردی حرفه‌ای معرفی کنیم و محتوای خود را در اختیار افراد حرفه‌ای دیگر قرار دهیم.

ایمیل مارکتینگ و خبرنامه سایت نیز ابزار دیگری است که می‌توانیم با استفاده درست از آن محتوای خود را در معرض دید و دسترس دیگران قرار دهیم. ایمیل به‌خصوص برای ارتباط با افراد حرفه‌ای بسیار مناسب است و اهمیت آن از پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام بیشتر است. باید توجه داشت که استفاده از ایمیل برای کسب‌وکارهای B2B یک ضرورت است. روش دیگر روش پست مهمان است؛ یعنی مقالاتی در سایت‌های دیگر و مرتبط با حوزه فعالیتمان منتشر کنیم و از آن‌ها لینک بگیریم یا سایت خود را معرفی کنیم.

سایت‌های به اشتراک‌گذاری محتوا سایت‌هایی هستند که برای ترویج محتوا بسیار مناسب‌اند. ازآنجاکه این سایت‌ها تخصصی هستند و در هریک از آن‌ها فرمت خاصی به اشتراک گذاشته می‌شود، معمولاً بازدیدکنندگان زیادی دارند. سایت آپارات برای به اشتراک گذاشتن ویدئو، سایت shenoto برای اشتراک‌گذاری پادکست، سایت slideshare برای به اشتراک گذاشتن اسلاید و سایت کتاب سبز برای اشتراک‌گذاری ایبوک کاملاً شناخته‌شده هستند که برای ترویج محتوا باید (با توجه به مخاطبمان و اینکه او از چه شبکه اجتماعی استفاده می‌کند) از آن‌ها استفاده کرد.

 

مثال آقای فرهادی

بهتر است ترویج محتوا را با استفاده از مثالی توضیح دهیم. در فصل قبل دیدیم که آقای فرهادی برای جذب مخاطب علاوه بر راه‌اندازی سایت و مشخص کردن زمینه‌های مطلب، دو ایبوک جذاب و پرمحتوا تولید کرد تا بتواند با استفاده از آن‌ها مخاطبان را جذب و علاقه‌مند کند و اعتماد آن‌ها را به دست بیاورد. حال ببینیم چطور آقای فرهادی این محتوا را ترویج می‌دهد. او با توجه به پرسونای خانم خانه‌دار خودش می‌داند این فرد در شبکه‌های اینستاگرام و پیام‌رسان تلگرام عضو است و از آن‌ها بسیار استفاده می‌کند؛ بنابراین در اینستاگرام صفحه‌ای برای خودش می‌سازد و هر روز در آن پستی کوچک منتشر، و مطالب آن را از محتوایی که در همین ایبوک آمده انتخاب می‌کند؛ برای مثال، تصویر گلی را در پست قرار می‌دهد و در مورد روش نگهداری آن نکته‌ای مفید ذکر می‌کند. در انتها نیز به صفحه ایبوک در سایتش لینک می‌دهد. روز بعد در مورد گل دیگری پست می‌گذارد و این کار را همین‌طور ادامه می‌دهد؛ بنابراین، کسانی که صفحه آقای فرهادی را در اینستاگرام دنبال می‌کنند، هر روز نکته‌ای جدید و مفید یاد می‌گیرند و کمکم ترغیب می‌شوند در سایت او عضو شوند.

همچنین آقای فرهادی در تلگرام هم کانالی درست می‌کند و روزی یک یا دو پست در مورد روش‌های نگهداری و پرورش گیاهان قرار می‌دهد. محتوای این پست‌ها درباره این است که چطور از گل‌ها نگهداری، و نورشان تأمین شود، چه خصوصیات و نیازهایی دارند و سایر مطالب مفید و آموزنده دیگر؛ به‌این‌ترتیب آقای فرهادی سعی می‌کند اعضای بیشتری را به کانال خود جذب کند.

در قدم بعد او بخش‌هایی از ایبوک خود را به‌صورت مقاله در وبلاگش منتشر می‌کند و در انتهای مقاله آن‌ها را دعوت می‌کند که ایبوک را دانلود کنند. ازآنجاکه می‌توان ایبوک را خیلی راحت به دیگران داد و آن را منتشر کرد این کار به نفع آقای فرهادی است. در قدم بعد او بخش‌هایی از ایبوکش را به‌صورت مقاله در سایت‌های دیگری منتشر می‌کند و ازآنجا به سایتش لینک می‌دهد تا علاقه‌مندان با سایت هم آشنا شوند. او در سایت بازدیدکنندگان را ترغیب می‌کند ایبوک‌ها را دانلود کنند و در خبرنامه یا کانال تلگرام عضو شوند.

در مرحله بعد آقای فرهادی با استفاده از مطالبی که در ایبوک خودش منتشر کرده است ویدئوهای کوتاهی می‌سازد و آن‌ها را در سایت خودش و در سایت‌هایی مثل آپارات منتشر می‌کند تا علاقه‌مندان به گل و گیاه با جست‌وجو در اینترنت بتوانند آن‌ها را پیدا کنند و با نحو نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی آشنا شوند. در انتهای هر ویدئو نیز سایت خود را خیلی کوتاه معرفی می‌کند. آقای فرهادی در شبکه لینکداین هم عضو می‌شود و بر روی پرسونای آقای اسدی تمرکز می‌کند؛ یعنی همان مدیری که به طراحی محوطه بیشتر علاقه‌مند است. او ایبوکی را که در این زمینه تولید کرده است معرفی، و مقالاتی در این زمینه منتشر می‌کند تا او را به چشم متخصص ببینند و از خدماتش استفاده کنند.

باید توجه داشت که کار ترویج محتوا به این صورت انجام می‌شود. وقتی ما در سایت‌های مختلف مطلب داشته باشیم و این مطالب به نحوی به سایت اصلی ما اشاره کنند یا به آن لینک دهند، نه‌تنها مخاطبان بیشتری با ما آشنا می‌شوند بلکه به سئو و بهینه‌سازی سایت هم کمک می‌شود و درنتیجه سایت سریع‌تر به صفحه اول نتایج جست‌وجو می‌رسد.

تمرین

در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی که پرسوناهای شما در آن‌ها حضور دارند عضو شوید و سعی کنید بر اساس آموزش‌های این فصل مطالبی در آن‌ها منتشر کنید که برای مخاطبان شما آموزنده و جالب باشد.

 

برای تهیه این کتاب به فروشگاه سایت مراجعه فرمایید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 9 =