بزرگ‌ترین اشتباهات در بازاریابی محتوا

بزرگ‌ترین اشتباهات در بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در هر کسب و کاری باید انجام شود. برای موفقیت در بازاریابی محتوا نه فقط باید روش‌های مؤثر را بکار گرفت بلکه باید از اشتباهات شناخته شده نیز پرهیز کرد. همیشه به یاد داشته باشید که میزان اثربخشی بازاریابی محتوای شما می‌تواند موجب رونق یا شکست کسب و کار شما شود. در اینجا می‌خواهم به بزرگترین اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا اشاره کنم:

 

چرا یکی از مقالات وبلاگ شما ممکن است صدها بازدید کننده داشته باشد، در حالی که مقاله‌ای دیگر در بخشی از وبلاگ می‌ماند و خاک می‌خورد؟
واقعیت این است که هزاران عامل در موفقیت یا نابودی محتوایی که ارائه می‌کنید، نقش دارند.
فقط به خاطر این که انتظار دارید مطلبی که می‌نویسید، توجه مخاطبان را به خود جلب کند، موفقیت مطالبی که تولید کرده‌اید، تضمین نمی‌شود. اگر محتوای شما نتواند تعامل لازم برای جلو بردن فرایند خرید را ایجاد کند، راه خود را اشتباه رفته‌اید.
بزرگ‌ترین اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا عبارت‌اند از:

1- عدم شناخت مخاطبان (شخصیت خریداران)

عدم درک و شناخت شخصیت خریداران یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در زمینه بازاریابی محتوا است. چگونه ممکن است بدون صرف وقت برای تحقیق و شناخت مخاطب خود، بدانید چه موضوعاتی توجه آن‌ها را به خود جلب می‌کند؟
وقتی درباره آن‌ها اطلاعاتی نداشته باشید، همه چیز به شانس و اقبال شما بستگی خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای کسب اطلاعات درباره مخاطبانتان، این است که نه فقط شخصیت‌های خریدار بلکه شخصیت‌های خواننده نیز خلق کنید. این طور نیست که همه خوانندگان مطالب شما، خریدار محصولات شما شوند. اما، موضوعاتی که در وبلاگتان منتشر می‌کنید باید در راستای اهدافی باشند که به دنبال دستیابی به آن‌ها هستید. برای بیشتر شرکت‌ها، وبلاگ فرصتی برای آموزش و پرورش دیدگاه‌های مشتریان بالقوه و سوق دادن آن‌ها به سمت خرید است.

درباره خوانندگانتان، این پرسش‌ها را از خود بپرسید:

  • آن‌ها در چه گستره سنی قرار دارند؟
  • عنوان شغلی‌شان چیست؟
  • از چه موقعیت مالی برخوردارند؟
  • سطح تحصیلات آن‌ها چه میزان است؟
  • چه تفریحات و سرگرمی‌هایی دارند؟
  • چه مشکلاتی دارند؟

برای این که بتوانید به راستی به شخصیت خریداران خود پی ببرید، با آن‌ها گفتگو کنید و سعی کنید پاسخ سؤالات بالا، مخصوصاً آخرین سؤال را بیابید.

 

2- کیفیت پایین

هدف اصلی بازاریابی محتوا تهیه اطلاعات مفید برای خوانندگان و افرادی است که نخستین باری است که به وبلاگ شما مراجعه می‌کنند. برای به‌روز نگه داشتن محتوای خود و حفظ شمار خوانندگان، انتشار مکرر و مداوم اهمیت دارد.
وقتی برای مدت زمان زیادی مقاله‌ای در وبلاگ خود منتشر نکنید، خوانندگان دیگر به سایت شما سر نمی‌زنند. هر زمان که می‌توانید در سایت خود مطلبی قرار دهید و در عین حال نیز مطمئن شوید محتوایی که ارائه کرده‌اید، از کیفیت خوبی برخوردار است.
اگر بتوانید تنها یک مطلب در هفته در سایت خود قرار دهید، خوب است. بیش از کمیت، روی کیفیت تأکید داشته باشید. وقتی قرار دادن مطالب بی ارزش را شروع کنید، باید منتظر کاهش خوانندگان، علاقمندان و در نهایت مشتریان خود باشید.
و نیز با توجه به الگوریتم‌های جستجوی گوگل، که دائماً در حال تغییر است، ایجاد محتوای کیفی و انتشار مستمر تنها راه مطمئن برای یافته شدن و رتبه گرفتن شما در نتایج جستجو است.

 

3- تصحیح یا ویرایش نکردن

خطاهای دستوری یکی از آزاردهنده‌ترین موارد است.
چند بار شده است که مقاله‌ای را در یک وبلاگ بخوانید و احساس کنید نویسنده حتی فرق میان «رازی» و «راضی» را نمی‌داند.
اشتباهات کوچکی مانند این‌ها به خوانندگان شما که می‌خواهند به مراحل بعدی بروند، یک پیام می‌فرستند. کاری که باید همیشه پیش از انتشار محتوای خود انجام دهید، تصحیح آن و انجام تغییرات لازم در آن است. اشتباهات املایی را چک کنید و کل متن را با دقت بخوانید. این کار راحت‌تر از تأسف خوردن است. یک راه راحت و مطمئن برای انجام درست این کار استفاده از افزونه ویراستیار برای نرم‌افزار ورد است.

 

4- استفاده دوباره نکردن از محتوا

اگر مدتی است که محتوا تولید می‌کنید، احتمالاً تاکنون حجم زیادی مطلب منتشر کرده‌اید که موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهد. جالب‌ترین قسمت این موضوع این است که شما می‌توانید از آن‌ها بارها و بارها استفاده کنید.

پیشنهاد‌هایی برای استفاده مجدد از محتوای موجود:
اگر گزارشی دارید، می‌توانید آن را به چند مقاله در وبلاگ تقسیم کنید.
با استفاده از مقالات “چگونه …” که شامل دستورالعمل‌های مختلف هستند،یک ویدئو یا ارائه اسلایدی تهیه کنید.
محتوای صوتی یا تصویری خود را به صورت یک مقاله متنی درآورید.
بر اساس محتوای موجود و با توضیح بیشتر بعضی نکات خاص آن، یا با معرفی ایده‌های جدید و … مقاله جدیدی بنویسید.
محتواهای محبوب و قدیمی‌تر را با مخاطبان جدید خود به اشتراک بگذارید

هیچ کس نمی‌خواهد هر بار با ایجاد محتوای جدید، وقت و انرژی خود را با دوباره کاری هدر دهد. یکی از راه‌های تبلیغ کتاب‌های الکترونیک شما، این است که بخشی از آن را در قالب یکی از مقاله‌های وبلاگتان در اختیار خوانندگان خود قرار دهید. فقط فراموش نکنید که در پایان مقاله‌تان در وبلاگ، یک دعوت به اقدام (CTA) قرار دهید که از طریق آن خوانندگان به دانلود متن کامل کتاب الکترونیک هدایت شوند.

اجازه ندهید تلاش شما به راحتی هدر برود. با هدف‌گذاری مجدد، محتوای خود را دوباره فعال کنید.

 

5- فراموش کردن دعوت به اقدام (CTA)

وقتی نوبت به بازاریابی محتوا می‌رسد، بسیاری از بازاریابان فراموش می‌کنند دعوت به اقدام (CTA) را در کانال بازاریابی خود، در جاهای مختلف قرار دهند. برای هدایت افراد به دیگر بخش‌های سایت شما هیچ راهی بهتر از استفاده از فراخوان به اقدام‌های مشخص و متمایز (CTA) وجود ندارد. اگر شما با بازدید کنندگان یا مشتریان بالقوه خود از خدمات و محصولات خودتان صحبت نکنید، چطور انتظار دارید که آن‌ها با پیشنهاد شما برای خود آشنا شوند؟ احتمالاً بیشتر آن‌ها متوجه پیشنهاد شما نخواهند شد. به همین دلیل شما باید یک فراخوان به اقدام اضافه کنید تا آن‌ها را به صفحات یا اطلاعاتی که می‌خواهید ببینند، هدایت کند.

هر بخش از محتوا باید یک هدف خاص و یک CTA داشته باشد. خواه این هدف اعلام خدمات IT شما باشد و یا فرصتی برای دریافت چک لیست رایگان.

بعضی از جاهایی که می‌توانید دعوت به اقدام را قرار دهید

  • در وبلاگ
  • در پیام‌های ایمیلی
  • در صفحه شبکه اجتماعی تان
  • در همه صفحات وب‌سایتتان
  • در کتاب‌های الکترونیک یا وبینارها
  • در سخنرانی‌ها
  • در امضای ایمیلتان

 

به گزارش Serious Decisions از 60 تا 70درصد محتوای بازاریابی B2B بدون استفاده می‌ماند

 

6- عنوان‌های فاقد جذابیت

عنوان محتوای شما اولین عامل ارتباطی میان مشتری و برند شما است.
اگر به دنبال راهی هستید که مطمئن شوید عناوین مطالبتان توجهی را که سزاوار آن هستند، دریافت می‌کنند، آمار بازدیدهای صورت گرفته از وب‌سایت خود را بررسی کنید. با نگاه به عناوینی که در گذشته موفق بوده‌اند، متوجه اطلاعاتی خواهید شد که می‌توان از آن‌ها برای تولید عناوین بعدی استفاده کرد.
علاوه بر این، تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند عناوینی را انتخاب کنید که در عرصه رسانه‌های اجتماعی با استقبال خوبی مواجه شده‌اند. اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی در توزیع محتوا ارزشمند است؛ زیرا راه تازه‌ای را پیش پایتان می‌گذارد که از طریق آن بتوانید محتوای خود را به مخاطبی عرضه کنید که با محصولات شما آشنا نبوده است.

 

7- به اشتراک نگذاشتن در شبکه‌های اجتماعی

بیشتر اوقات وقتی مقاله‌ای را می‌خوانید که از نظر شما حاوی اطلاعات ارزشمندی است، دنبال دکمه اشتراک آن در شبکه‌های اجتماعی می‌گردید تا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید؛ حالا اگر نتوانید آن را پیدا کنید، مأیوس خواهید شد.
باید کاری کنید که اشتراک محتوایتان را برای خوانندگانتان تا جایی که ممکن است، ساده کنید. اگر نتوانید راهی سریع و آسان پیدا کنید که درست از همان صفحه محتوا، آن را به اشتراک بگذارند، با این خطر روبرو هستید که آن‌ها پنجره جدیدی باز کنند، وارد حساب کاربری خود در یکی از رسانه‌های اجتماعی شوند و پیش از قرار دادن محتوای شما در صفحه‌شان، حواسشان پرت مطالب جدیدی که می‌بینند شود.
دکمه‌های اشتراک در صفحات اجتماعی نه تنها تجربه کاربر شما را ارتقا می‌دهند، بلکه درنهایت می‌توانند در بالا رفتن میزان نمایش نام تجاری شما نقش داشته باشند. همه آنچه که لازم است، آیکونی برای اشتراک در رسانه‌های اجتماعی است تا کاربر از طریق کلیک روی آن، محتوای شما را برای خواننده جدیدی بفرستد که او نیز ممکن است آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارد و آن‌ها نیز این کار را ادامه دهند. و این همان هدفی است که شما باید به دنبالش باشید.

 

8- فروش خودخواهانه

در یک مهمانی، هیچ چیز بدتر از کسانی نیست که فقط می‌خواهند درباره خودشان صحبت کنند. آن‌ها ساعت‌ها سر شما را می‌برند و نمی‌گذارند حتی یک کلمه حرف بزنید. بیشتر اوقات، با خاطره‌ای ناخوشایند آن‌ها را ترک می‌کنید، و تا مدت‌ها از خود می‌پرسید که چگونه یک نفر می‌تواند این‌قدر خودخواه باشد. خوب! در تولید محتوا نیز همین مورد مصداق دارد.
هیچ کس نمی‌خواهد گرفتار خواندن مقاله‌ای شود که نویسنده‌ای خودخواه آن را نوشته است، بنابراین مراقب باشید هرگز محتوایی خلق نکنید که همه آن درباره خودتان، شرکتتان، محصولتان و … باشد.
در عوض، محتوای خود را در راستای نیازهای مخاطبتان تولید کنید. به مطالب وبلاگ خود به عنوان فرصتی برای ارائهٔ منبعی باارزش به مشتریان بالقوه فکر کنید، نه به عنوان فرصتی برای جذب مشتری.

 

زمانی که محتوای جدیدی تولید می‌کنید، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به یاد داشته باشید این است که آن محتوا باید متناسب با نیاز مخاطب مورد نظر شما باشد نه نیازهای خود شما

 

خلاصه

اگر می‌خواهید زحمتی را که برای تولید محتوا می‌کشید هدر نرود، مراقب باشید مرتکب این اشتباهات نشوید. این‌ها بدترین اشتباهات بازاریابی محتوا هستند

1- عدم شناخت مخاطبان
2- کیفیت پایین
3- تصحیح یا ویرایش نکردن
4- استفاده دوباره نکردن از محتوا
5- فراموش کردن دعوت به اقدام (CTA)
6- عنوان‌های فاقد جذابیت
7- به اشتراک نگذاشتن در شبکه‌های اجتماعی
8- فروش خودخواهانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 18 =