بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟

با توجه به تعریفی که در دانشنامه ویکیپدیا آمده است، بازاریابی محتوا را می توان به صورت زیر تعریف نمود:
در واقع نوعی از بازاریابی است که به فرایند تولید و به اشتراک گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید شود، می‌پردازد.

 

از سوی دیگر می توان روش بازاریابی محتوا را به عنوان یک رویکرد استراتژیک بازاریابی در نظر گرفت که توجه خاصی به ایجاد و توزیع محتویات ارزشمند و مرتبط دارد و سعی دارد از این طریق مخاطبین خاص و از قبل تعیین شده ای را جذب کند تا در نهایت بتواند از این مشتریان به نفع مالی برسد.

اگر به دنبال تعریف دقیق تری از این موضوع باشیم خوب است به تعریف ارائه شده از سوی موسسه بازاریابی محتوا رجوع کنیم که بازاریابی محتوا را به صورت زیر تعریف می کند:

 

هدف اصلی بازاریابی محتوا جذب و نگهداری مشتریان با ایجاد و به کارگیری محتواهای ارزشمند و مرتبط به منظور تغییر یا بهبود رفتار مشتری است. در واقع می توان آن را یک روال ادامه دار در نظر گرفت که خوب است در کنار استراتژی کلی بازاریابی مد نظرتان از آن استفاده کنید است.

 

بدون شک تا بحال بارها با اصطلاح بازاریابی درونگرا یا بازاریابی کششی برخورد کرده‌اید. این اصطلاح و اصطلاح بازاریابی محتوا معمولا به جای یکدیگر استفاده می شوند، با این حال این دو عبارت متفاوت هستند. در این راستا به تفاوت بین این دو خواهیم پرداخت.

بازاریابی محتوا

 

بازاریابی درونگرا و بازاریابی محتوا

واقعیت امر این است که تفاوت بین بازاریابی درونگرا و بازاریابی محتوا از نظر افراد مختلف متفاوت است. اتفاقا در نظرسنجی انجام شده توسط سایت HubSpot مشخص شد که اکثر بازاریاب ها معتقد هستند که بازاریابی محتوا زیرمجموعه ای از بازاریابی درونگرا است.

با این حال اگر کمی دقیق تر به موضوع بنگریم خواهیم دید که بازاریابی محتوا شامل یک سری فعالیت ها از جمله به اشتراک گذاری دانش، مشاوره یا فعالیت های سرگرم کننده است که در یک قالب قابل مصرف به مشتری ارائه می شوند. این قالب ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

 

  • نوشته ها و مقالات یک بلاگ
  • فایل های ویدیویی
  • فایل های پادکست
  • بازاریابی در شبکه های اجتماعی
  • پست الکترونیک
  • سمینار های تحت وب یا اصطلاحا وبینار
  • اینفوگرافیک
  • تصاویر کارتونی و نقاشی شده
  • آزمون های تحت وب و کوئیز
  • فرایند های سنجش و ارزیابی
  • اپلیکیشن ها

از طرف دیگر بازاریابی درونگرا بیشتر بر استفاده از تاکتیک هایی مثل بازاریابی محتوا به منظور ایجاد و هدایت مشتریان به سوی خرید تمرکز دارد. درواقع بازاریابی درونگرا شامل تمامی روش های بازاریابی و خرید و فروش دیجیتالی است.

یکی دیگر از تفاوت های بین بازاریابی محتوا و بازاریابی درونگرا در نحوه مشخص کردن مخاطبین است. در بازاریابی محتوا مخاطبین به صورت گسترده انتخاب می شوند ولی در بازاریابی درونگرا تمرکز روی تیپ‌های شخصیتی (buyer personas )مشخصی است که هدف بازاریابی هستند.

وبلاگ نویسی

نوشتن بلاگ- اساس بازاریابی محتوا

جالب است بدانید که بازاریابی محتوا ریشه در وبلاگ نویسی دارد. امروزه بلاگ ها یک ابزار بسیار رایج در امر تجارت و در اجتماع به حساب می آیند. بلاگ ها باعث شده اند افراد بتوانند به مجموعه بزرگ و با کیفیتی از اطلاعات دسترسی داشته باشند بدون اینکه هزینه ای برای آن بپردازند.

وقتی که از وبلاگ برای اشتراک گذاری اطلاعات کسب و کار خود استفاده کنید، به عنوان یک متخصص در آن زمینه شناخته خواهید شد. این امر نه تنها باعث افزایش تعداد بازدیدکنندگان وبلاگ شما خواهد شد بلکه می تواند به شما کمک کند تا این بازدیدکنندگان را به مشتریان محصول خود تبدیل کنید.

وقتی که اطلاعات خود را به صورت رایگان در دسترس مردم قرار دهید این امکان را ایجاد می کنید که بازدیدکنندگان به شما اعتماد کنند زیرا واقعیت امر این است که کلی اطلاعات مفیدی از صنعت و یا موارد دیگر در اختیار آنها قرار می دهید و برای اینکار حتی یک ریال هم از آنها نمی گیرید. از این نظر وبلاگ نویسی از اهمیت خاصی برخوردار است و نباید از آن غافل شد.

کتاب های الکترونیکی، فایل های ویدیویی و پست الکترونیک

بلاگ ها راه را برای استفاده از رسانه های دیگر در بازاریابی محتوا باز می‌کنند. با این که مقالات موجود در بلاگ ها معمولا به صورت مختصر و مفید به بیان یک سری نکات صنعت و کسب و کار می پردازند ولی انواع دیگر رسانه ها از جمله فایل های ویدیویی یا پست الکترونیک می توانند اطلاعات را با مفصل‌تر و با جزئیات بیشتر در اختیار مخاطبان قرار دهند و آنها را تبدیل به مشتری کنند.

به عنوان مثال کتاب های الکترونیکی را در نظر بگیرید. با استفاده از این کتاب ها می توانید حجم زیادی از اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را در اختیار مشتریان قرار دهید. معمولا اینگونه کتاب ها در پاسخ به سوالات مخاطبان در خصوص بخشی از کسب و کار شما تهیه می شوند و سعی دارند با ذکر تمام جزئیات مشتریان را به سمت هدف اصلی یعنی شما و محصول شما هدایت کنند.

از طرف دیگر می توان از فایل های ویدیویی استفاده نمود. این فایل ها می توانند ابزار مناسبی برای مواقعی که نیاز به تنوع دارید باشند. پس از این ابزار به خوبی استفاده کنید، از آن لذت ببرید و به یاد داشته باشید که اگر ویدیوی شما خیلی جذاب باشد بالاخره به میزان زیادی دیده خواهد شد و می تواند باعث جذب حجم زیادی از ترافیک و بازدیدکنندگانی شود که شاید حتی فکرشان را نمی کردید.

اکثر اقداماتی که در بازاریابی محتوا انجام می شوند با این هدف صورت می گیرند که بتوان اطلاعات تماس بازدیدکننده را بدست آورد. این افراد چه برای دریافت خبرنامه شما ثبت نام کنند چه برای دانلود کتاب های الکترونیکی یا یک ابزار کمکی، در واقع با دادن اطلاعات تماسشان مثل پست الکترونیک به شما اجازه می‌دهند با آنها تماس داشته باشید.

داشتن مشترکین ایمیلی این امکان را به برند شما می‌دهد که با راه‌اندازی کمپین‌های مختلف ایمیلی، محتوای بیشتری به اشتراک بگذارد و علاقمندان را جذب و به مشتری تبدیل کند.

 

چرا بازاریابی محتوا؟

خب، در ابتدا به این پرسش پرداختیم که: “بازاریابی محتوا چیست؟” اکنون جای دارید بپرسیم چرا بازاریابی محتوا؟
در پاسخ به این سوال آقای جاش استیمله (Josh Steimle) در مطلبی در سایت Forbes در خصوص بازاریابی محتوا می گوید:

“اول لازم است که با چهار مرحله اصلی فرایند خرید آشنا شوید:

  1. آگاهی
  2. تحقیق و جستجو
  3. بررسی و سنجش
  4. خرید

برای دو مرحله آخر استفاده از ابزار های سنتی بازاریابی و تبلیغات می تواند بسیار مفید باشد. از سوی دیگر، بازاریابی محتوا دو مرحله اول را با اطلاع رسانی و افزایش سطح آگاهی و حتی آموزش مشتریان در خصوص یک محصول خاص که شاید هیچ وقت به نظرشان نمی آمد انجام می دهد.

جالب است بدانید که میزان برگشت سرمایه در بازاریابی محتوا می تواند خیلی شگفت انگیز باشد. بعلاوه بازاریابی محتوا با پشتیبانی از دیگر کانال های بازاریابی دیجیتال می تواند باعث ایجاد سود های دیگری نیز بشود. در واقع بازاریابی محتوا می تواند محتوای لازم برای روش های بازاریابی در شبکه های اجتماعی را تهیه کند و یا با ایجاد پیوند های داخلی و خلق محتواهای مفیدی که موتورهای جستجو آنها را نمایش دهند باعث افزایش رتبه SEO شود. در واقع لازم است خیلی از شرکت ها برای افزایش رتبه SEO سایت خود به روش بازاریابی محتوا روی آورند.”

بازاریابی محتوا پیام بازاریابی شما را با استفاده از رسانه ها و محتواهای مختلف به مخاطبان مورد نظرتان می‌رساند، اعتماد آنها را به شما جلب می‌کند و در نهایت علاقمندان را به مشتری تبدیل می‌کند. بنابراین بازاریابی محتوا راز موفقیت بازاریابی است. پس سعی کنید آگاهانه از آن در تمام روش‌های بازاریابی خود استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =