چگونه سرعت خود را در تولید محتوا بالا ببرید

یک روش ساده برای افزایش سرعت تولید محتوا

امروزه توانایی انجام سریع کار یکی از عوامل مهم موفقیت در کسب‌وکار است. در بازاریابی محتوایی انتشار مداوم، منظم و زودبه‌زود مطالب باکیفیت بسیار مهم و مؤثر است. یکی از مشکلاتی که هم مدیران و هم تولیدکنندگان محتوا با آن روبرو هستند تولید سریع محتوای مربوط و باکیفیت است. اگر تولیدکنندگان محتوا به روش‌های تولید سریع محتوا مسلط باشند یعنی بتوانند  در مدت‌زمان کمتری محتوای بیشتری تولید کنند درآمد بیشتری خواهند داشت. از طرف دیگر، تولید سریع محتوا برای مدیران محتوا هم مهم است زیرا همیشه چند مطلب آماده انتشار دم دستشان دارند و درنتیجه می‌توانند به‌طور منظم و مداوم مطالب خوب و جالب منتشر کنند. حتماً برای شما هم این سؤال پیش آمده که چطور بعضی از نویسندگان می‌توانند با سرعت زیاد مقالات باکیفیت بنویسند درصورتی‌که دیگران برای تولید چند مقاله ساده باید مدت‌ها وقت صرف کنند؟ در افزایش کارایی و بالا بردن سرعت نوشتن عوامل مختلفی نقش دارند. یکی از این عوامل تسلط به روش‌های تولید سریع محتوا است که در این مقاله به یکی از آنها خواهم پرداخت.

معمولاً مشکل اصلی در تولید سریع محتوا پیدا کردن موضوع مناسب برای تولید محتوا است. اگر موضوع یا عنوان اولیه مشخص باشد (همیشه عنوان نهایی را پس از نوشتن مقاله انتخاب کنید)، یک نویسنده محتوا با داشتن کمی تجربه و با کمی تحقیق و تلاش می‌تواند مطلب خوب و باکیفیتی بنویسد. یکی از روش‌های پیدا کردن موضوعات، اجرا کردن یک جلسه بارش فکری یا طوفان فکری است که در آن چند نفر در مدت کوتاه هر چه به فکرشان می‌رسد را روی یک برگ کاغذ می‌نویسند و بعد با جمع‌بندی و بررسی این نوشته‌ها می‌توان به ایده‌های خوبی رسید. این روش برای خلاقیت و نوآوری و رسیدن به ایده‌های جالب و خلاقانه مفید است اما برای تولید محتوا روش‌های بهتر و حرفه‌ای‌تری هم هست. حداقل برتری این روش‌ها بر روش‌هایی مثل طوفان فکری این است که ایده‌های تولید شده کاملاً به موضوع اصلی مربوط هستند و استفاده از آنها، چه از نظر استراتژی محتوا و چه از نظر سئو راحت‌تر و نتیجه‌بخش‌تر است.

روش از کل به جزء

در این روش از موضوعات کلی شروع می‌کنیم و با مطرح کردن سؤالات و با توجه به مشکلاتی که مخاطبان با آنها مواجه هستند به موضوعات جزئی‌تر می‌رسیم و در مورد آنها مقاله و محتوا تولید می‌کنیم. روش کار به این صورت است:

ابتدا یک موضوع کلی را در نظر می‌گیریم. این موضوع باید کلی و گسترده باشد نه یک موضوع خاص و تخصصی. باید موضوعی باشد که بتوان برای آن دسته‌بندی‌ها یا حالت‌های مختلفی در نظر گرفت.

در مرحله بعد، باید دسته‌ها یا حالت‌ها و موضوعاتی را پیدا کرد که نسبت به موضوع اولیه جنبه فرعی دارند و زیرمجموعه آن قرار می‌گیرند.

در مرحله سوم برای هر دسته یا موضوع فرعی باید سؤالات مختلفی مطرح کرد. هر سؤال می‌تواند عنوان یک محتوا و پاسخ آن، خود محتوا باشد. بیایید با استفاده از یک مثال ببینیم این روش چگونه کار می‌کند.

فرض کنید باید برای یک سایت گردشگری مطلب بنویسید. پس موضوع کلی گردشگری است.ابتدا باید ببینید گردش گری به چند دسته یا زیرشاخه تقسیم می‌شود. فرض کنید پس از تحقیق متوجه می‌شوید گردش گری را می‌توان به ده زیرشاخه یا ده دسته‌بندی تقسیم کرد که یکی از آنها طبیعت گردی است. شما روی طبیعت گردی تمرکز می‌کنید و با توجه به مشکلاتی که علاقمندان طبیعت گردی با آنها روبرو می‌شوند و با توجه به نیازهایی که دارند چند موضوع را برای تولید محتوا انتخاب می‌کنید. به‌عنوان مثال:

  • وسایل ضروری در طبیعت گردی
  • چگونه هزینه‌های خود را در طبیعت گردی به حداقل برسانیم
  • خاطره شیرین من از سفر به پارک ملی گلستان
  • راهنمای جامع کمپینگ
  • ۱۰ اشتباه مرگبار در طبیعت گردی
  • ۷ محل ایده‌آل برای طبیعت گردی
  • فهرست آبشارهای ایران همراه با توضیحات کامل
  • و الی آخر

 

تولید سریع محتوا

 

همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، اگر برای هرکدام از آن ۱۰ دسته یا زیرشاخه بتوانید ۱۵ موضوع جالب انتخاب کنید، به‌راحتی به ۱۵۰ موضوع برای تولید محتوا می‌رسید. این یعنی این‌که اگر شما هفته‌ای سه محتوا منتشر می‌کنید برای ۵۰ هفته یا یک سال موضوع برای تولید مقاله دارید. با توجه به این‌که در چنین سایتی حتما مقلات دیگری هم منتشر می‌شوند، شما می‌توانید با استفاده از این روش به هدف خود که تولید سریع محتوا است برسید.

پس از انتخاب موضوعات یا عناوین، می‌توانید در مورد فرمت آنها هم تصمیم بگیرید. لازم نیست همه را به‌صورت مقالات متنی تولید کنید. شاید بتوانید بعضی از آنها را به‌صورت اینفوگرافی تولید کنید و بعضی را به‌صورت ویدیو یا پادکست. اگر این کار را بکنید سایت شما به‌تدریج شامل تنوع خوبی از انواع فرمت‌ها خواهد بود و این تنوع، بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت جذب خواهد کرد. علاوه بر این به اشتراک‌گذاری و ترویج محتوا هم راحت‌تر خواهد شد.

در مثال طبیعت گردی که در بالا بررسی کردیم، می‌توان موضوعاتی مثل ۱۰ اشتباه مرگبار در طبیعت گردی یا خاطره شیرین من از سفر به پارک ملی گلستان را به‌صورت پادکست تولید کرد. یا می‌توانید برای موضوع وسایل ضروری در طبیعت گردی یک اینفوگرافی زیبا تهیه کنید و همراه با توضیحات متنی در سایت منتشر کنید. این کار چند فایده دارد:

اول اینکه هم محتوای متنی تولید کرده‌اید (که برای سئو ضروری است) هم محتوای تصویری که زیبا و جذاب است و حتماً موردتوجه مخاطبان شما قرار خواهد گرفت.

دوم اینکه چون تولید اینفوگرافی مشکل‌تر از تولید محتوای متنی است و اینفوگرافی هم جذاب‌تر از محتوای متنی است، اعتبار سایت در نظر مخاطب بالاتر می‌رود.

سوم اینکه می‌توانید آن اینفوگرافیک را در سایت‌هایی مثل پینترست و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام به اشتراک بگذارید و با این ترتیب برای آنها هم محتوا تولید کرده‌اید.

انتخاب عناوین مناسب

وقتی می‌خواهید برای یک موضوع فرعی یا دسته‌بندی، عناوینی طرح کنید این نکات را در نظر بگیرید:


۱- ببینید مخاطبان شما در آن دسته‌بندی چه آرزوهایی دارند، رویای‌شان چیست و می‌خواهند به چه اهدافی برسند؟
۲- برای رسیدن به آن آرزوها و اهداف چه مشکلاتی دارند و راه‌حل آن مشکلات چیست؟
۳- مخاطبان شما برای رسیدن به رویاها و اهداف خود به چه اطلاعاتی نیاز دارند؟ چه مهارت‌هایی را باید بیاموزند و چه روشی را باید در پیش بگیرند؟
۴- چه خطراتی در کمین مخاطبان شماست؟ معمولاً مرتکب چه اشتباهاتی می‌شوند (اشتباهات متداول)؟
۵- سؤالات متداول در آن زمینه چه هستند و پاسخ آنها چیست؟


شما می‌توانید با توجه به این سؤالات برای هر موضوع فرعی یا دسته‌بندی عناوین زیادی انتخاب کنید و بر اساس آنها مطالب جالب و مفیدی تولید کنید. به یاد داشته باشید هدف از تولید محتوا این است که اول اینکه چیز باارزشی به مخاطب ارائه دهید و دوم اینکه او را در مراحل سفر مشتری به مرحله تصمیم‌گیری هدایت کنید. توجه به سؤالات بالا می‌تواند به شما کمک کند این کار را باکیفیت خوب و سرعت بالا انجام دهید.

 

 

خلاصه

خلاصه
برای تولید سریع محتوا
یک موضوع کلی و گسترده را در نظر بگیرید
آن را به چند دسته، زیرشاخه یا موضوع فرعی تقسیم کنید
برای هر دسته یا زیرشاخه، با توجه به نیازهای مخاطبتان سوالاتی مطرح کنید
با پاسخ دادن به سؤالات، محتوای موردنظر را تولید کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − نه =